ALGEMENE VERKOOP -EN LEVERINGSVOORWAARDEN APEC Group BV
Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, zijn alle diensten uitgevoerd door of in opdracht van APEC GROUP BV met zetel te Kouter 253 9800 Deinze, BTW BE0562.789.248 (“APEC”) onderworpen aan de algemene voorwaarden hierna vermeld (“Algemene Voorwaarden”). Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant zijn uitdrukkelijk uitgesloten.
HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden worden de met een hoofdletter geschreven begrippen als volgt gedefinieerd:
“Verbonden Vennootschap” elke entiteit verbonden met APEC in de zin van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
”Kantooruren” van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u Belgische tijd, uitgezonderd in België officieel erkende feestdagen.
“Klant” de partij waarmee APEC een Overeenkomst sluit.
“Derde(n)” andere entiteit(en) dan de Partijen en Verbonden Vennootschappen.
“Diensten” de diensten door APEC geleverd ingevolge de Overeenkomst waaronder onder meer de plaatsing, de installatie en het onderhoud van Producten.
“Documentatie” alle technische- en gebruikersdocumentatie zoals die door APEC wordt geleverd.
“Overeenkomst” de Overeenkomst tussen APEC en de Klant op grond waarvan APEC Diensten levert aan de Klant met inbegrip van deze Algemene Voorwaarden.
“Partij(en)” APEC, de Klant of beide partijen gezamenlijk.
“Product / Producten” de materialen en Producten van Derden geleverd op grond van de Overeenkomst.
“Producten van Derden” (i) hardware (en/of software) die in (intellectueel) eigendom toebehoort aan Derden of die door Derden beschikbaar is gesteld aan APEC (of de Klant) en die APEC aan de Klant op grond van een Overeenkomst levert of gebruikt, of (ii) Diensten die APEC van Derden betrekt voor uitvoering van de Overeenkomst.
ARTIKEL 2 – OFFERTES EN AANBIEDINGEN
Tenzij andersluidende overeenkomst tussen Partijen is een offerte slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. APEC is slechts gebonden door een uitgebrachte offerte na schriftelijke orderbevestiging vanwege APEC. De Klant is gerechtigd om af te zien van de bestelling indien hij binnen een termijn van 2 weken na de bestelling geen schriftelijke orderbevestiging vanwege APEC heeft ontvangen.
ARTIKEL 3 – PRIJZEN EN PRIJSHERZIENING
3.1 Tenzij anders vermeld in de Overeenkomst, zijn de prijzen exclusief BTW, Recupel, BEBAT en andere taksen. De BTW en alle andere belastingen, taksen en heffingen zijn ten laste van de Klant. De prijzen, overeengekomen met de Klant en vermeld op een bestelbon, offerte, overeenkomst of factuur zijn vast en definitief tenzij anders overeengekomen. Alle prijzen zijn in euro.
3.2 Het toepasselijk BTW-tarief wordt bepaald op basis van de verklaring van de Klant. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat het juiste BTW-tarief wordt toegepast. Indien een ander tarief wettelijk van toepassing zou zijn, wordt het facturatiebedrag dienovereenkomstig aangepast. De Klant is aansprakelijk voor alle gevolgen die voortvloeien uit de verstrekte foutieve informatie en draagt het verschil indien een te laag BTW-tarief werd toegepast.
3.3 Alle vermeldingen betreffende subsidies, premies, opbrengsten, voordelen en dergelijke zijn steeds indicatief en binden APEC niet. Wijzigingen kunnen geen recht tot vergoeding doen ontstaan lastens APEC. De Klant informeert zichzelf naar eventuele premies en de geldigheid ervan.
ARTIKEL 4 - LEVERINGSTERMIJNEN
Alle leveringstermijnen worden vastgesteld op grond van gegevens die APEC bij het aangaan van de Overeenkomst bekend waren. Vermelde termijnen betreffen geen essentieel onderdeel van de Overeenkomst en hebben steeds een indicatief karakter. APEC spant zich er redelijkerwijs voor in leveringstermijnen zoveel mogelijk te respecteren. Geen enkele vertraging in de levering kan aanleiding geven tot vergoedingen, boetes, totale of gedeeltelijke vernietiging van overeenkomsten of aankoop bij Derden voor rekening van APEC. In ieder geval neemt de uitvoering van de Overeenkomst slechts een aanvang na ontvangst door APEC van alle gegevens nodig voor de volledige uitvoering van de opdracht en na betaling van het overeengekomen voorschot.
ARTIKEL 5 – DIENSTEN / UITVOERINGSVOORWAARDEN
5.1 Alle Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverplichting, overeenkomstig de met de Klant schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Tenzij anders overeengekomen, worden de Diensten verricht gedurende de Kantooruren.
5.2 APEC verbindt zich ertoe voor de levering van de Producten en/of Diensten voldoende gekwalificeerde en geschikte personen ter beschikking te hebben. APEC beslist discretionair welke personen de opdracht zullen uitvoeren.
5.3 APEC mag te allen tijde en zonder voorafgaande goedkeuring door de Klant, andere maar technisch en operatief gelijkwaardige onderdelen leveren indien zij dit om praktische, organisatorische en/of technische redenen noodzakelijk acht.
5.4 APEC is gerechtigd, op kosten van de Klant, aanvullende werken uit te voeren waarvan de noodzakelijkheid blijkt.
5.6 Op de levering en het gebruik van Producten van Derden zijn de verkoop -en leveringsvoorwaarden van die Derden van toepassing tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de Overeenkomst. APEC accepteert in geen geval aansprakelijkheid voor gebreken, vertraging, of schade, hetzij direct, hetzij indirect, hetzij gevolgschade, veroorzaakt door de Producten van Derden.
5.7 Klachten betreffende de geleverde Diensten of Producten dienen, op straffe van verval, te gebeuren door middel van aangetekend schrijven en dit binnen een termijn van 15 kalenderdagen na voltooiing van Diensten en/of leveringen. De datum van de melding door APEC van voltooiing van Diensten en/of leveringen geldt als datum van voltooiing, tenzij anders overeengekomen. Na deze termijn is de klacht niet langer ontvankelijk en worden de geleverde Diensten en Producten geacht aanvaard te zijn. Diensten en Producten worden eveneens onherroepelijk geacht te zijn aanvaard indien (i) de Klant de geleverde Diensten en Producten in gebruik neemt of in gebruik laat nemen, (ii) de Klant zonder uitdrukkelijke toestemming van APEC de geleverde Diensten of Producten aanpast of laat aanpassen door een Derde. De aanvaarding dekt alle zichtbare gebreken.
5.8 Kleine onvolkomenheden of onafgewerkte punten, waarvan de waarde minder dan 20% van de prijs beloopt, alsook kleine wijzigingen/aanpassingen aan de Diensten of Producten, kunnen geenszins worden ingeroepen om de aanvaarding van de geleverde Diensten en Producten te weigeren. In voorkomend geval dient de Klant slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en dienen de eventuele gebreken op redelijke termijn te worden verholpen.
ARTIKEL 6 - MEDEWERKING VAN DE KLANT
6.1 Om een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst door APEC mogelijk te maken zal de Klant APEC steeds tijdig alle door APEC nuttig, nodig en wenselijk geachte gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen. Indien de Klant in het kader van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van een Overeenkomst eigen personeel en of hulppersonen inzet, zullen deze beschikken over de noodzakelijke kennis, deskundigheid en ervaring.
6.2 De Klant is verantwoordelijk voor de (juistheid van de) keuze, het gebruik, beheer en een juiste toepassing (ook in onderlinge samenhang) van door APEC geleverde Producten en Diensten (eigen Producten en Diensten dan wel Producten en Diensten die APEC van Derden betrekt). APEC garandeert niet dat de door haar geleverde Producten en Diensten geschikt zijn voor het doel waarvoor de Klant deze heeft aangeschaft.
6.3 Indien de Klant de - voor de uitvoering van de Overeenkomst - door APEC nuttig, nodig of wenselijk geachte gegevens, documenten of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van APEC stelt of indien de Klant op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft APEC het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst en heeft APEC tevens het recht om de daardoor ontstane kosten (bv. nutteloze verplaatsingen) volgens haar gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
ARTIKEL 7 – PLAATSING PV-INSTALLATIE
7.1 Voor het bekomen van groenestroomcertificaten, in zoverre deze er zijn, dient het gebouw aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om er voor te zorgen dat deze voorwaarden vervuld zijn op het ogenblik van installatie. De Klant informeert zichzelf naar eventuele premies en de geldigheid ervan.
7.2 De kabelvoorzieningen in het gebouw naar de zekeringskast zijn inbegrepen in de prijs indien de afstand van de panelen tot de zekeringskast de 25m niet overschrijdt en indien er voor een opbouw kabelgoot geopteerd wordt. Als bij plaatsing van de PV-installatie blijkt dat de basiselektriciteitsvoorzieningen van het gebouw niet voldoen aan de huidige wetgeving dan moet de Klant de nodige aanpassingen laten doen (bv. aarding die niet in orde is, 3fase, e.d.m.) op eigen kosten. Eventuele kosten of werken die nodig zijn om het plaatsen van de zonnepanelen mogelijk te maken (bv. dak sterkte, dakisolatie, e.d.m.) zijn niet in de prijs inbegrepen en zijn ten laste van de Klant. De Klant is gehouden nieuwe pannen ter beschikking te stellen teneinde bij eventuele schade aan de bestaande pannen APEC toe te laten deze te vervangen. Indien de Klant geen nieuwe pannen voorziet, kan APEC onmogelijk het dak waterdicht maken en zal de Klant onmogelijk waterschade op APEC kunnen verhalen. Voor beschadiging van dakpannen die het gevolg is van normale uitvoering van werken is APEC niet aansprakelijk.
7.3 De AREI keuring moet gebeuren op de met APEC afgesproken datum. De datum hiervoor kan maximaal eenmaal verplaatst worden, zo niet worden er een administratieve kost van 75,00 EUR aangerekend.
7.4 Indien het systeemvermogen of aantal panelen wijzigt, ten gevolge van technische of economische redenen of product wijzigingen, zal de prijs in dezelfde verhouding worden gewijzigd.
7.5 Indien bij een plaats bezoek blijkt dat de aardingsweerstand onvoldoende is (groter dan 30OHM) en er bijgevolg een bijkomend aardingspunt voorzien dient te worden, zal de Klant hiervoor 750 EUR, excl. BTW aangerekend worden. Indien dergelijke vaststelling door een derde gebeurt, bv. tijdens de AREI keuring en hierdoor een tweede interventie van APEC nodig is, zal deze tweede interventie aangerekend worden.
7.6 Van zodra de PV-installatie aangesloten is op het elektriciteitsnet meldt de Klant dit aan zijn brandverzekering.
7.7 Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om na te gaan dat de aanwezige meetinstallatie in twee richtingen kan meten en geschikt is om een optimaal rendement uit de zonnepanelen te halen.
ARTIKEL 8 – WAARBORG
8.1 APEC verleent, voor wat betreft de geleverde Producten, een waarborg overeenkomstig de voorwaarden en binnen de perken van de waarborg door de fabrikant van de betreffende Producten verleend. Deze waarborg dekt fouten in het materiaal van de goederen en hun componenten; en beperkt zich tot de herstelling of de vervanging ervan. Indien diensten, die betrekking hebben op de waarborg, buiten de magazijnen van APEC worden verleend, zal de Klant de verplaatsingskosten van van APEC vergoeden.
8.2 De waarborg is uitsluitend geldig indien de Producten onderhouden worden volgens de onderhoudsinstructies van APEC en/of de fabrikant. Herstelwerken dienen uitgevoerd te worden door APEC om de waarborg in de toekomst te behouden. Van zodra er werken uitgevoerd worden door derden vervalt de door APEC geboden waarborg.
8.3 APEC verleent, voor wat betreft de goede uitvoering van de installatiewerken, een waarborg van 6 maanden vanaf de voltooiing van de werken.
8.4 APEC kan niet aansprakelijk worden gesteld voor (i) onjuiste plaatsing van een digitale meter door de netbeheerder; (ii) fouten of tekortkomingen in de door fabrikanten geleverde software en diensten, waaronder eventuele discontinuïteit in de ondersteuning of ontwikkeling van de software of diensten; (iii) problemen veroorzaakt door onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de Klant; (iv) het niet correct functioneren van de Producten om redenen buiten de controle van APEC (bv. gebrekkige internetverbinding, netwerkstoringen of stroomuitval); of (v) het niet naleven van de onderhoudsinstructies door de Klant.
ARTIKEL 9 - INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
Alle rechten op de in het kader van de uitvoering van een Overeenkomst verrichte Diensten (zoals software, databestanden, analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, methodologieën, evenals voorbereidend materiaal daarvan), daaronder begrepen alle eigendomsrechten, auteursrechten, octrooien en andere intellectuele eigendomsrechten, komen toe aan APEC of haar licentiegevers. De Klant krijgt echter het recht de geleverde Producten te gebruiken conform de gebruiksvoorschriften, en op voorwaarde dat de verschuldigde vergoedingen volledig en tijdig zijn betaald.
ARTIKEL 10 – FACTURATIE –EN BETALINGSVOORWAARDEN
10.1 APEC behoudt zich het recht voor om e-facturen uit te reiken. Tenzij anders overeengekomen, wordt de prijs gefactureerd naarmate de levering van materialen en de werken vorderen en waarbij APEC het recht heeft om, ingeval van gedeeltelijke levering of werken, een factuur op te stellen voor het uitgevoerde/geleverde gedeelte. APEC kan een voorschot vragen in functie van de uit te voeren werken en te leveren materialen.
10.2 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen zijn alle facturen betaalbaar uiterlijk 15 dagen na factuurdatum. Klachten dienen binnen de 10 werkdagen na factuurdatum schriftelijk en per aangetekend schrijven aan APEC kenbaar gemaakt te worden, bij gebreke waaraan de factuur zal worden geacht te zijn aanvaard door de Klant. In geval van laattijdige betaling, zelfs gedeeltelijke, zal APEC een eerste kosteloze herinnering aan de Klant versturen per e-mail. Indien de betaling alsnog niet plaatsvindt binnen 14 kalenderdagen vanaf de kalenderdag volgend op de datum van de herinnering verzonden via elektronische weg, is APEC gerechtigd op (i) een verwijlsinterest tegen de in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties bepaalde interestvoet, berekend naar rato van het aantal dagen betalingsachterstand vanaf de kalenderdag die volgt op de datum van verzending van voormelde kosteloze herinnering; (ii) alsook een forfaitaire vergoeding die gelijk is aan (a) 20,00 EUR voor elke schuld tot en met 150 EUR; (b) 30,00 EUR vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 EUR en 500 EUR voor elke schuld tussen 150,01 EUR en 500 EUR; of 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR voor elke schuld boven 500,00 EUR. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt alle andere facturen meteen en van rechtswege opeisbaar. Gedeeltelijke betalingen worden eerst toegerekend op nog niet betaalde interesten en de kosten (forfaitaire schadevergoeding). APEC is verder gerechtigd bij niet-betaling van de factuur binnen de voorziene termijn de uitvoering van haar verbintenissen op te schorten totdat betaling werd bekomen. Blijft de Klant verder in gebreke haar betalingsverplichtingen na te komen na hiertoe te zijn aangemaand per aangetekend schrijven door APEC, zal APEC gerechtigd zijn de Overeenkomst éénzijdig te beëindigen.
10.3 Betaling van de factuur zonder protest levert een voldoende bewijs op van de geleverde Diensten en Producten en geldt als aanvaarding uitgevoerde Diensten en geleverde Producten.
ARTIKEL 11 – VERWERKING PERSOONSGEGEVENS
11.1 De persoonsgegevens van de Klant worden door APEC verwerkt in het kader van deze Overeenkomst met het oog op klantenbeheer en boekhoudkundige verplichtingen. De Klant erkent dat deze persoonsgegevens ook kunnen gebruikt worden met het oog op het voeren van informatie- of promotiecampagnes in verband met de door APEC aangeboden Diensten.
11.2 De Klant kan haar gegevens raadplegen, laten verbeteren of wissen, via een eenvoudig verzoek met bewijs van identiteit dat gericht is aan APEC. Voor vragen of klachten inzake gegevensverwerking kan de Klant altijd terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel.
ARTIKEL 12 – BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID
12.1 De totale aansprakelijkheid van APEC wegens een aan APEC toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door APEC afgesloten aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Op verzoek kan inzage worden verkregen in de polisvoorwaarden. Indien om welke reden dan ook geen uitkering uit hoofde van die verzekering(en) mocht plaatsvinden, dan is de aansprakelijkheid van APEC in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de door de Klant betaalde vergoedingen (excl. BTW) voor de door APEC verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheid, evenwel met een maximum van 15.000,00 EUR. Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van 6 maanden na de dag dat de Klant kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van de toerekenbare tekortkoming in hoofde van APEC.
12.2 Onverminderd hetgeen voorafgaat is enige aansprakelijkheid in hoofde van APEC voor indirecte schade. Onder “indirecte schade” wordt verstaan, zonder dat deze opsomming limitatief is, elke vorm van gevolgschade, gederfde winst, financiële of commerciële verliezen, gemiste besparingen, verhoging van algemene kosten, personeelskosten, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van vorderingen van afnemers van de koper, schade door verstoring van de planning en verlies van cliënteel, verlies van een commerciële opportuniteit, e.d.m.
12.3 APEC biedt louter Diensten aan hoofdzakelijk bestaande uit installatie van Producten van Derden. APEC is bijgevolg niet aansprakelijk voor het (foutief) gebruik door de Klant of door Derden van de door APEC ter beschikking gestelde Producten van Derden.
12.5 De in dit artikel bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van APEC.
ARTIKEL 13 – BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
Onverminderd, in voorkomend geval, enig recht op schadevergoeding, is elk der Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen in geval: (i) de andere Partij in gebreke is haar verplichtingen ingevolge de Overeenkomst na te leven en de tekortkoming niet heeft rechtgezet binnen de 30 kalenderdagen na hiertoe te zijn aangemaand per aangetekend schrijven; (ii) ingeval van (dagvaarding in) faillissement of pre-pack faillissement van de andere Partij; (iii) ingeval de andere Partij wordt toegelaten tot een procedure van gerechtelijke reorganisatie (WCO) of (iv) in geval van gerechtelijke of vrijwillige ontbinding van de andere Partij. In geval van beëindiging overeenkomstig dit artikel 13 door APEC zijn alle ontvangen gelden verworven en dienen deze niet te worden terugbetaald.
ARTIKEL 14 - OVERMACHT
14.1 Er is sprake van overmacht in geval van ontoerekenbare, onvoorzienbare en onvermijdbare onmogelijkheid voor één van de Partijen om haar verbintenis na te komen. Als overmacht kunnen o.a. volgende situaties in aanmerking worden genomen: elke onvoorzienbare situatie buiten controle van een Partij, zoals brand, arbeidsconflicten (staking), pandemie, oorlog, embargo, algemene transporttekorten, energierestricties of energietekorten, algemene schaarste van materialen en materieel. Bij definitieve overmacht zijn de partijen tegenover mekaar volledig bevrijd van hun verbintenissen en zal de Overeenkomst een einde nemen. Bij tijdelijke overmacht is de nakoming van de verbintenis opgeschort voor de duur van de tijdelijke onmogelijkheid, vermeerderd met de tijd die nodig is om de Diensten en leveringen weer op te starten.
14.2 Zodra een Partij kennis heeft of behoort te hebben van een geval van overmacht, dient zij dit aan de andere partij schriftelijk te melden binnen de 10 werkdagen.
14.3 Indien de overmacht langer duurt dan 30 dagen heeft elke Partij het recht om de overeenkomst geheel of voor wat betreft de door overmacht getroffen verplichtingen te beëindigen door een schriftelijke kennisgeving aan de andere Partij.
14.4 Ingeval van overmacht is geen der Partijen gerechtigd op enige schadevergoeding.
ARTIKEL 15 – OVERIGE BEPALINGEN
15.1 Overdracht / Onderaanneming
De Klant is niet gerechtigd de rechten en/of verplichtingen uit de Overeenkomst aan een Derde over te dragen. APEC is gerechtigd haar aanspraken op betaling van vergoedingen aan een Derde over te dragen. APEC is gerechtigd om de Overeenkomst zonder toestemming van de Klant over te dragen (i) aan een Verbonden Vennootschap of (ii) aan een overnemer van de activiteiten van APEC. APEC is gerechtigd onafhankelijke opdrachtnemers in te zetten teneinde te kunnen voldoen aan haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst of delen daarvan.
15.2 Wijzigingen aan de Overeenkomst / Meerwerk
Wijzigingen en aanpassingen van de Overeenkomst kunnen alleen schriftelijk vastgelegd worden. Mondeling gedane mededelingen of toezeggingen van medewerkers, vertegenwoordigers of hulppersonen van APEC of Verbonden Vennootschappen binden APEC niet tenzij schriftelijk bevestigd door APEC.
Alle werken en/of leveringen die niet expliciet werden voorzien in de offerte, overeenkomst en/of schriftelijke orderbevestiging, worden geacht meerwerken te zijn op vraag van de Klant. Indien APEC op verzoek van de Klant prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen prestaties vallen of ingeval van prestaties die nutteloos zijn gebleken om redenen waarvoor de Klant verantwoordelijk is, zullen deze prestaties door de Klant worden vergoed volgens de overeengekomen tarieven en bij gebreke daarvan volgens de gebruikelijke tarieven van APEC. APEC is echter niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en zij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.
15.3 Eigendomsvoorbehoud
De eigendom van de geleverde Producten gaat pas over op de Klant, van zodra de volledige prijs, inclusief eventuele kosten, intresten of schadevergoedingen, betaald is geworden. Hetzelfde geldt indien Producten geïncorporeerd werden. APEC mag, na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling van de Klant wegens het niet naleven van zijn betalingsverplichting, de materialen, goederen of installaties de-installeren en terugnemen zonder toestemming van, doch op kosten en risico van de Klant.
15.4 Nietigheid
Indien één of meerdere van de bepalingen in deze voorwaarden en/of de Overeenkomst nietig of vernietigbaar zijn of nakoming ervan niet kan worden gevorderd, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.
15.5 Toepasselijk Recht en Bevoegde Rechtbank
Alle diensten en leveringen uitgevoerd door APEC worden beheerst door het Belgisch recht. Alle geschillen waartoe de onderhavige overeenkomst aanleiding zou kunnen geven, behoren uitsluitend tot de bevoegdheid van de Rechtbanken van het arrondissement Gent